Będzie drogo i absurdalnie

Yeti
Zaawansowany użytkownik
Posty: 335
Rejestracja: 07 paź 2015, 02:15
Otrzymał podziekowań: 1 raz

Re: Będzie drogo i absurdalnie

Post autor: Yeti » 21 sty 2017, 01:35

A co, myśleliście, że będziecie pływać i nie płacić? :D



Dźwiedź
Zaawansowany użytkownik
Posty: 601
Rejestracja: 07 paź 2015, 02:19
Podziękował: 1 raz

Re: Będzie drogo i absurdalnie

Post autor: Dźwiedź » 23 sty 2017, 10:58

Wiesz co? Tak się zastanawiam, jakie państwo ma prawo do tej wody, że żąda opłaty i za pobór i za odprowadzenie jej z lądu do zbiorników i jeszcze za używanie w zbiornikach.



Dźwiedź
Zaawansowany użytkownik
Posty: 601
Rejestracja: 07 paź 2015, 02:19
Podziękował: 1 raz

Re: Będzie drogo i absurdalnie

Post autor: Dźwiedź » 27 sty 2017, 12:38

Teraz się okazuje, że to była pomyłka
Podwyżka opłaty za grunt zakryty wodą nie będzie tak drastyczna, jak wynikałoby to z zapisów w projekcie nowego prawa wodnego. Mariusz Gajda, podsekretarz stanu w Ministerstwie Środowiska twierdzi, że stawkę 8,90 zł zapisano omyłkowo.

W rzeczywistości koszt opłaty rocznej za metr gruntu ma być dziesięciokrotnie niższy i wynosić 89 groszy. Cena 8,90 zł dotyczyć będzie tylko przedsiębiorstw prowadzących specjalne usługi przemysłowe. Opłaty będą dotyczyły tylko przystani śródlądowych, ale w cenę wliczona będzie powierzchnia pomostu i miejsc cumowniczych. Przepisy mają wejść w życie w przyszłym roku. W tym roku podwyżek nie będzie.

Błędny, jak się okazało, zapis w projekcie ustawy Prawo Wodne dotyczący drastycznego wzrostu cen za grunt wzbudził kontrowersje w środowisku żeglarskim. Obawiano się, że wysokie koszty opłat doprowadzą do niemal całkowitego zastoju w polskim żeglarstwie śródlądowym, a co za tym idzie, finansowej zapaści wielu przystani.
http://zeglarski.info/artykuly/podatkow ... isterstwa/



bosman
Zaawansowany użytkownik
Posty: 158
Rejestracja: 25 lis 2015, 10:20

Re: Będzie drogo i absurdalnie

Post autor: bosman » 28 sty 2017, 23:11

Jak dowiedzieliśmy się od pana Tomasza Durkiewicza, Prezesa Grupy Amax, która od Polskiego Związku Żeglarskiego dzierżawi Wioskę Żeglarską w Mikołajkach i Stanicę PZŻ w Starych Sadach, niemal wszystkie postulaty i wnioski środowiska wodniackiego i przedsiębiorców w sprawie zmian zapisów ustawy Prawo Wodne oraz powiązanych z nim rozporządzeń zostały uwzględnione przez stronę rządową.

11 stycznia w gmachu Sejmu RP odbyło się spotkanie grupy inicjatywnej, w skład której wchodzili przedstawiciele mazurskich samorządów i przedsiębiorców z Wiceministrem Środowiska panem Mariuszem Gajdą, członkiem sejmowej Komisji Kultury Fizycznej Sportu i Turystyki panem posłem Wojciechem Kossakowskim oraz Przewodniczącą Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Sejmu RP, panią poseł Dorotą Arciszewską-Mielewczyk.

Parlamentarzyści poinformowali członków grupy inicjatywnej, że ich postulaty zostały uwzględnione , a co za tym idzie - w proponowanych aktach prawnych zostaną wprowadzone zmiany.

Grupa inicjatywna dostała od swoich rozmówców zapewnienie, że:

– opłaty za 1m kwadratowy gruntu wykorzystywanego do działalności gospodarczej, w zakresie jaki obejmowała petycja, zostaną zmniejszone z proponowanych wcześniej 8,90zł do 0,89zł. Dodatkowo opłata dotyczy tylko tych miesięcy, w których przedsiębiorcy zadeklarują prowadzenie działalności gospodarczej, czyli dla przykładu – w mazurskim porcie, w którym jachty stoją na wodzie od połowy kwietnia do połowy października, opłata będzie liczona za 6 miesięcy, czyli będzie stanowiła połowę stawki rocznej.

– opłaty za pobór wód podziemnych i powierzchniowych w proponowanej kwocie (500 i 250zł) dotyczą poboru ilości 1m3/s i w przypadku mniejszego poboru będą odpowiednio niższe. Np. przy poborze 20m3/dobę ze studni, opłata wyniesie 11 groszy.

– stosownie mają zostać również doprecyzowane pozostałe opłaty, w tym za deszczówkę i ścieki.

– Art.77 ust.1.7 zostanie zmieniony w taki sposób, by wyłączyć z niego slipowanie łodzi i obsługę pojazdów lodowych.

– Art.34 pkt 9 zostanie doprecyzowany i będzie dotyczył łodzi o mocy silnika powyżej 10KW, uprawiających żeglugę na akwenach nie należących do dróg wodnych oraz do wód morskich. Zezwolenie wodno-prawne będzie wydawane na jednostkę, ale ma zostać utrzymane. Ten przepis ma zapewnić ochronę małych akwenów przed niszczeniem ich brzegów i dna przez wielkie jachty motorowe.

Najprawdopodobniej nie zostanie jednak zmieniony art.232. Wynika to protestów znacznej liczby osób, które występują do władz państwowych i samorządowych z żądaniami utrzymania zakazu grodzeniu nieruchomości do samej wody, motywując to tym, że każdy powinien mieć prawo do spacerowania dookoła jeziora po brzegu.

Poniżej do pobrania odpowiedź z 10 stycznia, którą Grupa Inicjatywna otrzymała od Ministra Środowiska oraz projekt rozporządzenia rady ministrów.
http://sailing.org.pl/article/zeglarstw ... rawo-wodne



Dźwiedź
Zaawansowany użytkownik
Posty: 601
Rejestracja: 07 paź 2015, 02:19
Podziękował: 1 raz

Re: Będzie drogo i absurdalnie

Post autor: Dźwiedź » 31 sty 2017, 08:19

To są jakieś jaja normalnie. Władza leci sobie w kulki. Zaraz się dowiemy, że rząd został wybrany przez pomyłkę.






bosman
Zaawansowany użytkownik
Posty: 158
Rejestracja: 25 lis 2015, 10:20

Re: Będzie drogo i absurdalnie

Post autor: bosman » 07 maja 2017, 12:43

Masakra
Ogłoszenie projektu ustawy „Prawo Wodne” po raz pierwszy zaskoczyło środowisko żeglarzy i motorowodniaków pod koniec zeszłego roku.
.
Zaskoczenie było pełne – i wynikało z pominięcia w rządowym procesie tworzenia prawa jakichkolwiek konsultacji społecznych. Ministerstwo Środowiska „usprawiedliwiało” brak konsultacji społecznych koniecznością wprowadzenia nowych rozwiązań prawnych już na początku 2017 roku...
Mimo programowego pominięcia głosów zainteresowanych przy tworzeniu prawa – żeglarze i motorowodniacy nie milczeli. Szczególne zaniepokojenie wzbudziło wprowadzenie w nowym „Prawie Wodnym” obowiązku uiszczania opłat za te „grunty pokryte wodami, stanowiące własność Skarbu Państwa”, które są „niezbędne dla prowadzenia działalności związanej z usługami służącymi do uprawiania rekreacji, turystyki, sportów wodnych oraz amatorskiego połowu ryb”. Tu trzeba koniecznie zaznaczyć, że obecnie wszelka działalność służąca do uprawiania rekreacji, turystyki, sportów wodnych oraz amatorskiego połowu ryb jest zwolniona z opłat za „grunty pokryte wodą” .
Żeglarze i motorowodniacy mieli wszelkie podstawy obawiać się, że wprowadzenie zupełnie nowych opłat, nazwanych hasłowo „podatkiem podwodnym”, zaowocować musi gwałtownym wzrostem cen za korzystanie z portów, marin, przystani i pomostów użytkowanych przez wodnych turystów.
Głos żeglarzy i motorowodniaków, po ogłoszeniu projektu nowego „Prawa Wodnego” znalazł wyraz listach do Ministerstwa Środowiska, w petycjach, w publikacjach na łamach „Żagli” oraz w innych miejscach. Tylko dla przykładu:
http://sailbook.pl/artykul/7048-co-dale ... -podwodnym
Projekt nowego „Prawa Wodnego” nie został jednak w zeszłym roku skierowany do Sejmu. Nie mnie oceniać, jaka była w jego powstrzymaniu rola protestów żeglarzy. Oficjalnie – projekt ten miał zostać dopracowany, już nie w trybie „ekspresowym”, ale normalnym.
Wydawało się przy tym, że niektóre z argumentów podnoszonych przez żeglarzy i motorowodniaków zostaną wzięte pod uwagę. Tak przynajmniej można było przeczytać w piśmie z Ministerstwa Środowiska, które obejrzeć możemy na przykład tutaj:
http://kursmazury.com/prawo_wodne_dobra_zmiana/
Niestety – dziś widzimy, że żadnych zmian nie zamierzono wprowadzać...

Śpieszę z informacją, że 26 kwietnia 2017 roku, projekt nowego „Prawa Wodnego” skierowano do Sejmu - jako projekt rządowy.
Mimo upływu wielu miesięcy od upublicznienia i od pierwszych protestów przeciw temu projektowi - żadnych konsultacji społecznych w sprawie jego zapisów nawet nie próbowano przeprowadzić.
Nie wprowadzono też obiecywanych w piśmie z Ministerstwa Środowiska, korzystnych dla wodnych turystów korekt w projekcie ustawy oraz w towarzyszących jej aktach wykonawczych... Aktualny „nowy/stary” projekt ustawy „Prawo Wodne” można obejrzeć na stronach Sejmu, tu:
http://www.sejm.gov.pl/sejm8.nsf/agent. ... -10-115-16
W następnym poście podam link do źródła.




ODPOWIEDZ

Wróć do „Żeglarstwo”