Majstersztyk marketingu

Awatar użytkownika
wachter
Zaawansowany użytkownik
Posty: 701
Rejestracja: 27 wrz 2015, 10:22
Podziękował: 3 razy

Majstersztyk marketingu

Post autor: wachter » 13 sie 2017, 21:15

O pewnej kontrowersyjnej, ale marketingowo genialnej reklamie napisałem już kiedyś.
Teraz jednak obserwuję prawdziwy majstersztyk marketingu. Nadmieniam, że nie podejmuję się oceny etycznej tej reklamy, gdyż dokonanie sprawiedliwej jej oceny, a szczególnie zdystansowanej od emocji i poglądów politycznych jest niezwykle trudne. Tym bardziej, że sam na podobne tematy mam poglądy, które niekoniecznie byłyby powszechnie pozytywnie oceniane i to zazwyczaj pod wpływem emocji, a nie poczucia sprawiedliwości. Toteż i tym razem odpuszczam sobie ocenę etyczną reklamy, o której mowa. A chodzi tutaj o reklamę Tiger Energy Drink
https://www.facebook.com/TigerEnergyDrink/
Tiger reklama.jpg
Tiger reklama.jpg (40.23 KiB) Przejrzano 8208 razy
Niesamowicie kontrowersyjna. Zapewne zgodnie z oczekiwaniami po jej emisji rozlała się fala hejtu. Reklama rozeszła się w mgnieniu oka po portalach społecznościowych. Na uwagę zasługuje komentarz jednej ze znanych i cenionych osób (pomijam poziom kultury i słownictwa) mocno zaangażowanej w akcję zbierania pieniędzy dla Powstańców.

https://www.facebook.com/ChajzerFilip/p ... 7842016758
Odnośnie postu (reklama energy drinka), który masowo mi od rana wysyłacie. Wiem doskonale, że tym głupim ch... chodzi tylko o fejm, kliknięcia na insta i zwiększenie zasięgu. Wiem też, że tylko czekają żebym im to wszystko zapewnił, udostępniając ten szajs. Figa z makiem. Zatrudniacie ludzi ze stolcem zamiast mózgu, a od waszego napoju można dostać raka. Najpierw oka, na widok waszego obsranego postu, a później przerzuty na reszte organów gwarantowane. Nie wiem ile musielibyście wpłacić na Zbiórkę dla Powstańców 2017, żeby ktoś wam to wybaczył. Podpowiadam adres waszej pokuty. Konto Światowego Związku Żołnierzy Armii Krajowej - 50 1750 0012 0000 0000 3760 9692 Raiffeisen Bank Polski, w tytule "Zbiórka dla Powstańców 2017".
Cały czas leci hejt. Grafika z kontrowersyjną reklamą bije rekordy popularności. Jeszcze tego samego dnia od tej samej osoby dowiadujemy się, że
Przed chwilą zadzwonił do mnie chłopak z Tigera. Wyraźnie skonsternowany. Kilkukrotnie mówił jak bardzo jest im głupio w firmie przez błąd, który popełnili. W moim poprzednim poście napisałem, że "Zbiórka dla Powstańców 2017" to odpowiednia forna pokuty... I TAK SIĘ STAŁO!!! Ostatnie zdanie, naszej rozmowy - "kwota, którą przelaliśmy jest tak wielka jak nasze poczucie wstydu". I faktycznie jest WIELKA. 500.000 PLN!!!
https://www.facebook.com/ChajzerFilip/p ... =3&theater

Dołączone jest potwierdzenie przelewu na kwotę 500000 zł.
Tiger potwierdzenie transakcji.jpg
Tiger potwierdzenie transakcji.jpg (54.46 KiB) Przejrzano 8208 razy

Za długo żyję na tym świecie, aby uwierzyć, że reklama została opublikowana przez pomyłkę, w wyniku błędu, a darowizna była rekompensatą wynikłą z powodu wstydu. Nie. Każdy, kto ma jakiekolwiek pojęcie o marketingu wie, że takie rzeczy nie dzieją się przez przypadek. Kwota 500000 zł od początku została zaplanowana jako koszt tej reklamy, przy czym nie miała być przeznaczona jako zapłata dla operatora reklamowego, tylko dla Powstańców. Dzięki takiemu zabiegowi reklama rozeszła się bardzo szeroko bez udziału operatora reklamowego (i bez związanych z tym kosztów) za pomocą hejtu, a całą kwotę otrzymał Światowy Związek Żołnierzy Armii Krajowej. Zapewne informacja o darowiźnie nie rozejdzie się tak szeroko, jak grafika reklamy i pewnie część oburzonych reklamą będzie nadal omijać produkty marki Tiger. Tutaj zapewne z pomocą przyjdzie tymczasowe obniżenie ceny nazwane pewnie okazjonalną promocją. Toteż dlatego nie wystarczyło po prostu przelać tej kwoty na rzecz ŚZŻAK, aby reklama była równie skuteczna. Trzeba było zagrać na emocjach. Tych negatywnych. W efekcie reklama Tiger dotarła do tych, do których miała dotrzeć, ŚZŻAK dostał niemałą darowiznę, oburzeni pozostaną oburzonymi jeszcze przez jakiś czas, ale Tiger wyjdzie ostatecznie na bohatera.


Obrazek

Awatar użytkownika
wachter
Zaawansowany użytkownik
Posty: 701
Rejestracja: 27 wrz 2015, 10:22
Podziękował: 3 razy

Re: Majstersztyk marketingu

Post autor: wachter » 13 sie 2017, 21:18

A to jest temat, w którym poprzednio pisałem o kontrowersyjnej reklamie.

viewtopic.php?f=16&t=1350


Obrazek

Jowita86
Zaawansowany użytkownik
Posty: 371
Rejestracja: 25 lis 2015, 09:50

Re: Majstersztyk marketingu

Post autor: Jowita86 » 15 sie 2017, 04:38

To się nazywa chamstwo. I pogoń za pieniądzem po trupach. Tak uważam.



mika
Zaawansowany użytkownik
Posty: 67
Rejestracja: 14 mar 2017, 04:20

Re: Majstersztyk marketingu

Post autor: mika » 16 sie 2017, 22:49

Oczywiście chamstwo. Moim zdaniem ta firma nie wyjdzie na bohatera.



Yeti
Zaawansowany użytkownik
Posty: 330
Rejestracja: 07 paź 2015, 02:15
Otrzymał podziekowań: 1 raz

Re: Majstersztyk marketingu

Post autor: Yeti » 17 sie 2017, 01:00

mika pisze:
16 sie 2017, 22:49
Oczywiście chamstwo. Moim zdaniem ta firma nie wyjdzie na bohatera.
I chyba masz rację.
Producent napoju energetycznego Tiger jest załamany. Państwowe spółki zareagowały na reklamę wulgarnie uderzającą w Powstanie Warszawskie. Nie pomogły przeprosiny i wpłata 500 000 złotych. Stacje benzynowe LOTOS oraz Orlen wycofały napój ze sprzedaży. Utrata potężnego rynku zbytu może być śmiertelnym ciosem dla marki.

Najprawdopodobniej nigdy nie dowiemy się czy reklama Tigera była sprytnie zaplanowaną akcją marketingową, czy niekonsultowaną z władzami firmy wpadką osób odpowiedzialnych za prowadzenie instagramowego konta marki. Wiadomo jednak, że mimo gigantycznego rozgłosu i „darmowej reklamy”, skutki akcji są katastrofalne dla Tigera.



Dyrektor ds. komunikacji w Grupie LOTOS Anna Lutek przekazała, że napój energetyczny został wycofany ze sprzedaży na wszystkich stacjach benzynowych należących do sieci. Jakby tego było mało, ze sprzedaży zrezygnowały również niemal wszystkie stacje Orlenu, czyli największego koncernu paliwowego w Polsce. Produktów firmy Maspex nie będzie kupować również Polskie Radio.

Producent Tigera, grupa Maspex, robi wszystko by poprawić zrujnowany wizerunek, ale póki co nie są to efektywne działania.
http://pikio.pl/stalo-sie-panstwo-wydal ... la-tigera/#



Dźwiedź
Zaawansowany użytkownik
Posty: 607
Rejestracja: 07 paź 2015, 02:19
Podziękował: 1 raz

Re: Majstersztyk marketingu

Post autor: Dźwiedź » 18 sie 2017, 09:10

W sumie to dobrze zrobili. Na ile skutecznie, to zobaczymy, ale będzie nauczka, żeby pewnych rzeczy nie robić.



Yeti
Zaawansowany użytkownik
Posty: 330
Rejestracja: 07 paź 2015, 02:15
Otrzymał podziekowań: 1 raz

Re: Majstersztyk marketingu

Post autor: Yeti » 23 sie 2017, 14:26

Firma Maspex Wadowice wyczyściła sieć z dwuznacznych reklam napojów energetycznych Tiger. Ale ta związana z "dniem lodów" nadal się rozchodzi. A tekst zamieszczony na grafice oburza internautów: "Dlaczego masz podarte rajtuzy?! Byłam na lodach, mamo". – Mnie i myślę, że większości osób, które zobaczą ten obrazek skojarzy się on z tzw. "robieniem loda" i przedmiotowym traktowaniem kobiet. Połączenie obrazu z tekstem "masz podarte rajtuzy" wskazuje, że nie było to zachowanie dobrowolne, czyli mamy do czynienia z przemocą seksualną. Ta reklama ma charakter seksistowski i jest bagatelizowaniem problemu przemocy seksualnej wobec kobiet – ocenia Urszula Nowakowska z Centrum Praw Kobiet.

Jeszcze nie opadły emocje po ostatniej reklamie Tigera, która drwiła z Powstania Warszawskiego. Część internautów i niektórzy dziennikarze zbojkotowali firmę, która jednak okazała skruchę. A za swoje marketingowe przewinienia przeprosiła i zadośćuczyniła. Zerwano też współpracę z agencją JWT, której pracownicy byli autorami kontrowersyjnych postów. I to zapewne także tego z "okazji dnia lodów". Na grafice widzimy atrakcyjną brunetkę, która w ustach trzyma loda. Obok zapisano taki dialog: "Dlaczego masz podarte rajtuzy?!" i odpowiedź: "Byłam na lodach, mamo". Na górze widnieje: "15 stycznia, dzień loda". Skojarzenia są oczywiste. Jeden z internautów kieruje do firmy pytanie: "Drogi Maspeksie, jakie pieniądze przekazaliście na pomoc dla ofiar gwałtów?"

...

Reklama została zauważona dopiero teraz, choć pojawiła się w mediach społecznościowych 15 stycznia, a firma zdążyła się już jej pozbyć. W internecie jednak nic nie ginie. "Ale to wulgarne i seksistowskie. Ciekawe czy by też zrobili "symetryczną" reklamę z facetem na lodach" – zastanawiają się internauci.

Urszula Nowakowska z Centrum Praw Kobiet reklamę firmy Tiger nazywa "seksistowską". – Mnie i myślę, że większości osób, które zobaczą ten obrazek, skojarzy się on z tzw. "robieniem loda" i przedmiotowym traktowaniem kobiet. Połączenie obrazu z tekstem "masz podarte rajtuzy" wskazuje, że nie było to zachowanie dobrowolne, czyli mamy do czynienia z przemocą seksualną. Ta reklama ma charakter seksistowski i jest bagatelizowaniem problemu przemocy seksualnej wobec kobiet. Może służyć ukrywaniu przemocy i powielaniu stereotypów – stwierdza Nowakowska z Centrum Praw Kobiet.
http://natemat.pl/215537,dlaczego-masz- ... rego-smaku

Jak możemy przeczytać również w tym artykule, za obie reklamy odpowiada firma, z którą Maspex zerwał współpracę. Wątpliwe więc, że jest to realizacja założonego planu.



Awatar użytkownika
wachter
Zaawansowany użytkownik
Posty: 701
Rejestracja: 27 wrz 2015, 10:22
Podziękował: 3 razy

Re: Majstersztyk marketingu

Post autor: wachter » 24 sie 2017, 12:30

Nadal nie jestem przekonany, że był to błąd i niezamierzone działanie. Chociaż wygląda na to, że faktycznie taka reklama im nie pomogła. Sądzę, że Tiger teraz albo się wyciszy, a po jakimś czasie wróci z agresywną reklamą w zupełnie odmiennym stylu, albo zmieni markę.


Obrazek

Dźwiedź
Zaawansowany użytkownik
Posty: 607
Rejestracja: 07 paź 2015, 02:19
Podziękował: 1 raz

Re: Majstersztyk marketingu

Post autor: Dźwiedź » 25 sie 2017, 03:04

Dyskryminują, nie szanują symboli narodowych i religijnych. Nad Wisłą rośnie liczba firm, które muszą sobie radzić z kryzysem wizerunkowym. I to takim, które same wywołały. Tak jak Maspex z Tigerem.
Dziewięć dni po rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego Maspex, właściciel marki Tiger, ustanowił rekord wśród firm z wizerunkowymi wpadkami na koncie. Od godz. 11 w środę do godz. 11 w czwartek informacja o akcji „Chrzanić to, co było. Ważne to, co będzie!” dotarła do ok. 5 mln internautów. „O marce wzmiankowano ponad 10 tys. razy. Z czego w blisko 92 proc. – negatywnie” – podliczyła agencja monitorowania internetu i mediów społecznościowych SentiOne. Wieczorem dostało się także producentowi napoju, którego nazwę łączono z blisko 10 słowami kluczami. Wśród nich były: „bojkot”, „#niepijetigera”, „#niekupujetigera”, „g...o”, „reklama”, „powstaniec”.

Grafika z wyprostowanym środkowym palcem, przewiązanym czerwoną kokardą, miała tytuł „1 sierpnia. Dzień Pamięci” i nie od razu wydała się użytkownikom Instagrama podejrzana (profil Tigera obserwowało 7,5 tys. osób). Uznali, że to kolejna odsłona „Kalendarza świąt (nie)typowych”, akcji, która miała szokować i w ten sposób docierać do grupy docelowej. Podobnie jak „15 czerwca. Boże Ciało” z nagą kobietą lub „15 stycznia. Dzień lodów”, z pytaniem: „Dlaczego masz podarte rajtuzy?”.

– Obrzydliwa, żenująca, wulgarna, prostacka – komentowali internauci, kiedy grafika związana z 1 sierpnia wyciekła poza serwis społecznościowy. W Polakach się zagotowało. Do tego stopnia, że o kampanii zaczęły mówić i pisać ogólnopolskie media, a do Komisji Etyki Reklamy popłynęły skargi. Potem okazało się, że winna miała być agencja JWT, która odpowiadała za obsługę marek Maspexu w mediach społecznościowych (umowę rozwiązano za porozumieniem stron).

Co, pomylić się nie można? Tym bardziej że w takiej sytuacji Maspex znalazł się pierwszy raz w swojej 27-letniej historii. A może lepiej uczyć się na błędach?
http://forsal.pl/biznes/media/artykuly/ ... tacja.html



wojtek3322
Posty: 13
Rejestracja: 15 lis 2017, 13:30

Re: Majstersztyk marketingu

Post autor: wojtek3322 » 31 gru 2017, 02:16

Dostałem ostatnio zaproszenia na festyn w swoim mieście, gdzie mogłem zaprezentować swoją firmę. Szukałem sposobu, aby jakoś to fajnie wyglądało i wpadłem na pomysł reklamy druk roll up z ciekawą grafiką, aby przyciągnąć wzrok. I udało się! Całość wyszła naprawdę świetnie.



ODPOWIEDZ

Wróć do „Hyde park”